الازهر

[الازهر][twocolumns]

مجالس العلماء

[مجالس العلماء][bsummary]

س و ج

[س وج][grids]

من قصص الأنبياء (قصة سيدنا آدم عليه السلام ...الجزء الأول )



من قصص الأنبياء (قصة سيدنا آدم عليه السلام ...الجزء الأول )
أما قصة سيدنآ آدم فـ بتبتدي من قبل مايتخلق أساساً
قبل ما ربنا يخلق الإنس بسنين كتير , خلق قبلنا حاجات كتير .. 
•  أول حاجة إتخلقت كانت الميّة ! .. مذكور في تفسير السعدي بأسانيد متعددة "إن الله لم يخلق شيئاً مما خلق قبل الماء "
 ,, و " أن الماء خُلق قبل العرش " 
لما تعرف المعلومة دي هتفهم وتحس بمعنى الآية { وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ}.. الماء الأول وبعده كل حاجة تيجي
•  ومن بعد الميّة إتخلق العرش على الميّة , قال تعالى في سورة هود : (وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ) ..[آية 7 :سورة هود]
بمعنى إن خلق العرش كان بعد الماء لإن العرش إتخلق على الماء وبالتالي ماينفعش يكون عليه غير لو إتخلق الماء قبليه , أو على الأقل معاه .. ومن السُنة ففي أحاديث بتأكد النقطة دي , منها مثلاً ما ذُكر في صحيح البخاري أن الرسول صلى الله عليه وسلم قال : (كان الله ولم يكن شيء قبله ، وكان عرشه على الماء، وكتب في الذكر كل شيء، ثم خلق السماوات والأرض) 
وفي رواية تانية " ثم كان عرشه على الماء "
•  القلم , بس هتلاقي حديث بيقول "إن أول ما خلق الله القلم" , الحديث دا مابيتعارضش مع حقيقة إن الماء والعرش إتخلقوا الأول 
بس بالتوفيق بين الحديثين هنفسّر إن المقصود بـ أولولية خلق القلم كانت إنه إتخلق قبل أي حاجة بإستثناء الماء والعرش , فأولوليته على باقي المخلوقات مش على الماء والعرش .. والكلام دا هتلاقيه منطقي لإن ربنا لما خلق القلم أمره إنه يكتب كل شيء منذ بداية الخلق حتى قيام الساعة , فـ طبيعي مدام هو الي كتب كل شيء يبقى إتخلق قبل أي شيء.
•  بعدها بـ50 ألف سنة خلق الله السموات والأرض , ودي إتخلقت في 6 أيام بس , الأرض إتخلقت الأول وبعدها السماوات.
وعلى وجه الدقة نقدر نقول إن الأرض إتخلقت في يومين , و إتقدّر فيها أقواتها في يومين تانيين , كده بقوا 4 أيام.
بعدها ربنا إستوى إلى السماء وكانت لِسّه دخان , فخلقها ..{  قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَٰلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ (9)  وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِّلسَّائِلِينَ (10)  ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ } .. [آية 9 ,10 ,11 : سورة فصلت]
بس هتلاقي فيه آية تانية بتقول { أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا  أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا...} وبعدها بآيتين {والأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاها }  .. [آية 27 , 30 : سورة النازعات]
بعد ذلك إزاي بقى! مش قولنا الأرض الأول ؟ 
اه ماهو الي حصل إن الأرض إتخلقت الأول بس ماكنتش مدحوّة [والدحو عند العرب يعني البسط]  , لما ربنا خلق السما رجع للأرض تاني فـ بسَطَها وأخرج منها الأنهار وغيرها 

اقرأ أيضا :فى رحاب القرآن (تفسير الآية 2 من سورة البقرة )
رغم إن ربنا كان قادر يخلق السماوات والأرض كلها في ثانية بـ كن فيكون .. لكنه خلقها في 6 أيام وده يوصلّ لنا رسالة عن ضرورة التأني في العمل , فـ نفهم إن بلاش إستعجال المهم الإتقان.
•  الجن , الجن زيهم زينا مخلوقين لعبادة الله , ودول إتخلقوا قبل الإنس بـ 2000 سنة تقريباً ..
أغلب الظن إنهم في السنين الي عاشوها قبل ما يُخلق آدم كانوا أفسدوا في الأرض , وده سر إستعجاب الملائكة وسؤالهم -لما ربنا بلّغهم انه هيخلق أبونا آدم - فقالوا {أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ} .. [ آية 30 : سورة البقرة]
فـ إستعجابهم كان نابع من توقّعهم إن الإنسان هيعمل زي ما الجن عملوا ويفسد في الأرض ..
وفي تفسير تاني بيقول إن ربنا هو الي أخبر الملائكة بـ إن بني آدم هيبقى فيهم مفسدين
فـ واحد من التفسيرين دول كان هو السبب الأول لإستغراب الملائكة وسؤالهم -والله أعلى وأعلم- , أما السبب التاني فـ كان إنهم خافوا يكونوا قصّروا في عبادة الله ويكون خلق الإنسان بسبب تقصيرهم ..{ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ} .. [آية 30 : سورة البقرة]
_
عند خلق أبونا آدم ربنا إختار إنه يخلقه على قدمين مش أربع أقدام ولا جعله من الزواحف , قد يكون من ضمن الحِكم الخَفِيّة في الموضوع ده إنه يعرّفك إنه خلقك مرفوع الراس فـ إوعى تذل نفسك لحد غير الي خلقك , بالإضافة إلى إن إيديك تبقى حُرة الحركة فتقدر تستعملها في الإبداع والإبتكار والإنشاء والتعمير.
طب هو ليه سيدنا آدم إتسمى آدم اصلا؟! 
إسمه جاي من أديم الأرض يعني تراب الارض 
لأنه عند البدء في خلق أبونا آدم إتخلق من قبضة رمل من جميع رمال الأرض , بإختلاف ألوانه , رمل أبيض وأسود وأحمر , ومن هنا جاء إختلاف ألوان البشر , وطبعهم كمان , فمنهم السهل زي الرملة الناعمة ومنهم الصعب ومنهم

الخبيث ومنهم الطيب .. إلخ

ليست هناك تعليقات: